МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
PDF

Ключові слова

дистанційне навчання, моделювання, асинхронний режим, синхронний режим, урок географії distance learning, modeling, asynchronous format, synchronous format, geography lesson

Як цитувати

ТКАЧУК, Н. М., & ОЗЮК, У. М. (2025). МОДЕЛЮВАННЯ УРОКУ ГЕОГРАФІЇ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ. АКАДЕМІЧНІ СТУДІЇ. СЕРІЯ «ПЕДАГОГІКА», (1), 120-129. https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.17

Анотація

Останні п’ять років стали серйозним викликом для освіти в Україні через пандемію та війну, які обмежили можливості шкіл забезпечувати здобувачам рівний доступ до якісної освіти. Дистанційне навчання стало основною формою навчання для багатьох учнів. Після повернення до очної форми елементи дистанційного навчання залишаються важливими і в умовах сьогодення.У статті розглянуто загальні засади використання дистанційних освітніх технологій у закладах загальної середньої освіти України. Зосереджено увагу на актуальності проблеми моделювання уроку географії в асинхронному та синхронному режимі.Сучасні технології створюють нові можливості для онлайн-освіти. Однак викладання географії онлайн вимагає особливого підходу, оскільки цей предмет потребує візуалізації даних й інтерактивності.Метою даного дослідження є аналіз наявних підходів до моделювання дистанційних уроків географії та представлення структурно-змістових моделей уроку у 6 класі для синхронного та асинхронного режиму.В статті охарактеризовано теоретичну модель дистанційного уроку, яка складається з наступних блоків: інструктивного, моніторингово-діагностичного, мотиваційного, інформаційного, комунікативно-консультаційного, узагальнюючого, контрольного та підсумкового. Ці блоки допомагають структурувати навчальний процес, підвищуючи його інтерактивність та ефективність. Як приклад моделі в асинхронному та синхронному режимі запропоновано структуру та зміст уроку для 6 класу за темою «Чому рухаються літосферні плити». Урок в асинхронному режимі побудований за допомогою конструктора інтернет-сервісу Liveworksheets; в синхронному використано такі онлайн-ресурси як Wordwall, MozaWeb, Zoom.Зроблено висновок, що адекватна організація дистанційного навчання з використанням технологій забезпечить якісне навчання і розвиток необхідних навичок учнів у нових умовах. Важливо стимулювати активність учнів через групову роботу, самостійний вибір задач і відкритість для обговорення, що сприятиме формуванню партнерських відносин між учителем і учнями, забезпечить досягнення результатів.

https://doi.org/10.52726/as.pedagogy/2025.1.17
PDF

Посилання

Близнюк Т. Цифрові інструменти для онлайн і офлайн навчання: навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ: Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021. 64 с.

Браславська О. Озерова Л. Формування цифрової компетентності майбутніх педагогів у закладах вищої освіти . Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2022. Вип. 1. С. 126–135. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ ppsv_2022_1_17

Бубир Н., Прасул Ю. Дистанційні освітні технології при викладанні курсу географії материків і океанів у закладах загальної середньої освіти. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії. 2022. Випуск 36. С. 24–33

Варакута О. Формування компетентності «уміння вчитися впродовж життя» способом самостійної роботи учнів з інтернет-ресурсами під час вивчення географії. Вісник Тернопільського відділу Українського географічного товариства. Тернопіль : Тайп, 2020. №4 (вип. 4). С. 102–106 URL : :http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/22903

Голуб Н., Горошкіна О. Методи дистанційного навчання української мови. Український педагогічний журнал . 2022. № 4. С.148–156

Державний стандарт базової середньої освіти: затверджено постановою КМУ від 30.09.2020 № 898. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/

Дистанційне навчання в умовах карантину: досвід та перспективи. Аналітико-методичні матеріали / кол. автор. ; за заг. ред. О. М. Топузова ; укл. М. В. Головко. Київ : Педагогічна думка, 2021. 192 с. URL : https://undip.org.ua/library/dystantsiyne-navchannia-vumovakh-karantynu-dosvid-ta-perspektyvy

Коваль Л. Концептуальні засади моделювання уроку в умовах нової української школи. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Випуск 69. С.101–104.

Коляда І. Система дистанційної освіти в умовах соціальних викликів: український досвід. Вісник Львів- ського університету. Серія філос.-політолог. студії. 2023. Випуск 46, c. 58–65 URL : http://fps-visnyk.lnu.lviv.ua/archive/46_2023/7.pdf

Носкова М., Мєтєрєва А. Чинники впливу на розвиток дистанційного навчання. Академічні візії, 2024. С. 1–9 № 38. URL : https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/1557

Носкова М., М. Сардига М. Аналіз нормативно-правової бази забезпечення існування дистанційної форми навчання в Україні. Молодий вчений. 2019. № 6 (70) С. 346–351. URL : https://molodyivchenyi.ua/index.php/journal/article/view/2601/2585

Омельчук С. Степанова М Трансформація структури сучасного уроку української мови в умовах дистанційного навчання. Педагогічні науки. 2021. Випуск 97. С.12–21.

Організація дистанційного навчання в школі : методичні рекомендації. URL : https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2020/metodichni%20recomendazii-dustanciyna%20 osvita-2020.pdf

Патрушева І. А. , Гера О. М., Діденко Н. В., та ін. Мобільні технології в школі: посіб. для вчителів / К.: Видавничий дім «Освіта», 2019. 175 с.

Чернецька Т. І. (Мієр Т. І.) Сучасний урок: теорія і практика моделювання : навч. посібник. К. : ТОВ «Праймдрук», 2011. 352 с.